Pohjois-Karjala 2014

Sunnuntai 16.3.2014

Vetäisimme Mazdan nokan kohti Itä-Suomea kiertueavustajani Mikko Ramsilan kanssa. Tunnelma oli korkealla ja iloluontoinen läppä lensi koko automatkan. Lähdin liikkeelle Turusta jo lauantaina. Mikko puolestaan hyppäsi kyytiin Vaasasta. Näin ollen lähdimme Vaasasta sunnuntaina liikkeelle ja määränpää oli Break Sokos Hotel Koli. Se oli tukikohtamme kahden yön ajan. Hotellihuoneesta aukesi upea maisema Pieliselle. Piti jopa aamuyöllä herätä valokuvaamaan hotellin ikkunasta auringonnousua. Olihan se unien menettämisen arvoista. Olimme perillä vasta illalla, jolloin väsytti jo sopivasti. Kuppi kaakaota ja työvalmisteluja. Sitten unta palloon.

Maanantai 17.3.2014

Viikon ensimmäinen kouluvierailupäivä oli Juuassa. Aiheena koulu- ja nettikiusaaminen. Aamuluennolla oli hieman teknisiä vaikeuksia DVD:n äänenkuuluvuuden kanssa. Olen ajoittain rähmäkäpälä, joten onneksi Mikko avusti asiantuntevasti. Lopulta kaikki meni hienosti. Yhteisessä osuudessa olivat paikalla 5-9 –luokat. Tämän jälkeen heille tunnit vielä erikseen.

Oppilaat olivat hiljaisia. Pinnan alla kuitenkin kyti, ja silmät kertoivat että ajatuksia on. Varmasti osaltaan tämä aihe vetää hiljaiseksi. Koululla oli hyvä, vieraanvarainen meininki ja opinto-ohjaaja Jouko Pesonen kestitsi meitä hyvän kahvin kera. Oli pullaakin. Hervottoman kokoisia korvapuusteja. Illalla oli vuorossa vielä vanhempainilta. Myös Vaarojen Sanomien toimittaja kävi siellä tekemässä juttua. Sitä ennen ehdimme pistäytyä Juuan markkinoilla, josta mukaan jäi ajotyyny. Pitkillä matkoilla erittäin hyvä.

Olimme taas hotellilla aika myöhään. Vanhempainillan jälkeinen fiilis oli hyvä ja onnistunut. Hotellin kylpylä jäi tällä kertaa testaamatta, mutta ehkäpä tulee pistäydyttyä toiste.

Kooste oppilaiden palautteista Juuassa:

  • Hyviä olivat, kun näitä kerrottiin, tuli mietittyä omia kokemuksia.
  • Erittäin miellyttäviä. Videot olivat hyviä.
  • Hyviä, koska videot oli kivoja, tyypit oli asiantuntevia & aihe tärkeä.
  • Oikein mainioita. Kerrottiin kaikki tarpeellinen!
  • Ihan hyviä tunteja oli. Nämä tunnit saattoi olla hyviä, koska näitä ei käydä tuolleen.
  • Hyvä, koska mun mielestä tollasia asioita käsitellään liian vähä tai jotenki huonommalla tavalla.
  • Hyviä. On tosi hyvä että kiusaustilanteita käydään läpi. 🙂

Tiistai 18.3.2014

Tiistain vierailupäivä oli Polvijärvellä. Aiheena Elämyksellinen päihdevalistus. Alkuluento auditoriossa, jossa mukavan suuri valkokangas. Kerroin eläviä elämäntarinoita ja kävimme läpi päihdeongelmaa käsitteenä. Katsoimme DVD-lyhytelokuvan. Tapahtumaan osallistuivat 7-8 –luokkalaiset. Samana päivänä vietettiin rasisminvastaista päivää.

Tunnelma koululla oli mahtava. Huumorintajuisten oppilaiden kanssa oli mukava pölistä. Pohjois-Karjalan murre tunki välillä vaikeaselkoisena korviin, mutta se on niin herkullisen kuuloista, että hyvä mielihän siitä tuli. Saimme taas kokea vieraanvaraisuutta. Jäimme päivän jälkeen vielä rehtorin kanssa juttelemaan opettajainhuoneeseen. Tarjolla myös mainioita karjalanpiirakoita. Kehtasin ottaa oikein kaksi. Vai oliko se kolme. Pohdimme rehtorin kanssa nuorten nettikäyttäytymisen monenlaisia pulmia.

Menimme seuraavaksi yöksi majoittumaan Outokumpuun sukulaisteni luo. Onnistuin myös kolhimaan autooni pienen naarmun. Taitolaji. Sauna päivän jälkeen tuntui erinomaiselta.

Kooste oppilaiden palautteista Polvijärvellä:

  • Päihdetunnit olivat hyviä.
  • Päihdetunnit oli hyviä, ja se Janne heitti hauskaa settiä.
  • Tunnit olivat hyviä! Oli mukavan rento mutta asiallinen tunnelma.
  • Hyviä, koska tunti oli hauska. Ja kiva ja siellä käsitellään kivoja asioita.
  • Erittäin mahtava tunti.
  • Esimerkit tupakan ja alkoholin vaikutuksista hampaisiin, sisäelimiin oli hyviä. Ne ällöttivät ja se oli hyvä asia.
  • Ihan toimiva hommeli.

Keskiviikko 19.3.2014

Keskiviikon keikkapäivä oli Kummun koulussa Outokummussa. Päivä oli hieman erilainen, sillä oppilailla oli samana päivänä myös toinen teemapäivä. He kävivät siksi melko sähköllä ja olivat eläväisiä tapauksia. Meidän Sisäinen säihke –itsetuntokoulutuksemme oli osa tuota koulun teemapäivää.

Oppilaat olivat tavanomaista levottomampia. Saimme kuitenkin hommat tehtyä. Pari oppilasta jäi päivän jälkeen kiittelemään, mikä tuntui hyvältä. Puhuimme unelmista ja unelmasilppureista. Itseensä uskomisesta ja ein sanomisesta. Elävien elämäntarinoiden kautta tietysti. Paikalla oli myös Outokummun Seutu –lehden toimittaja.

Hajamielisyys sai iltapäivällä yliotteen; ensin kävin hakemassa koululta sinne unohtunutta muistitikkua. Tämän jälkeen täytyi vielä hakea rentoutus-cd. Avuliaalla kanslistilla meinasi tulla kiire omaan linja-autoonsa, mutta toivottavasti ehti. Unohdukset voitakoon laskea myös yhdeksi taitolajikseni. Outokummun vierailupäivästä emme ehtineet kerätä oppilailta palautteita.

Outokummusta siirryimme Ilomantsiin. Siirtymää oli noin puolitoista tuntia. Ilomantsissa majoituimme Anssilan Maatilasta. Kiitämme majoituksen tarjoamisesta! Maatilalta jäi mieleen myös suloinen koira. Mahtoiko olla nimeltään Nana. Siellä se kieriskeli maassa. Onnellisen oloinen koira.

Katkelma Sisäinen säihke -itsetuntokoulutuksen luennosta:

Torstai 20.3.2014

Torstaina vierailimme Ilomantsin lukiossa Sisäinen säihke –itsetuntokoulutuksen merkeissä. Oli mahtava vetää aamuluento, kun oppilaat olivat niin kuuntelevia.

Heissä oli jo valmiiksi sitä säihkettä, joten mitäpä sitä enää jakamaan. He omaksuivat asiaa ja tunsin yhteyden. Myös rehtori ja muutama opettaja olivat paikalla kuuntelemassa. Eräs opiskelija teki myös juttua Pogostan Sanomiin. Yhteisen osuuden jälkeen oli kaksi erillistä luokkatuntia. Ensin ykkösille ja sitten kakkosille.

Oppilaat olivat motivoituneita ja se on Sisäinen säihke –teemapäivässä onnistumisen edellytys. Kun he kirjoittivat tähtiin kehuja toisilleen, he eivät olisi malttaneet lopettaa. Mikko leikkasi tähtiä, kun tuo askartelu puolestaan ei ole timanttisinta osaamisaluettani. Eräs oppilas tilasi minulta tuntien jälkeen molemmat kirjani.

Kouluvierailusta riitti energiaa koko illaksi. Sitä riitti jopa matkamuistojen ja tuliaisien osteluun – vaimo ja koti kun polttelevat usein mielessä tuossa torstain kohdalla. Kävimme myös piipahtamassa Möhkössä, josta ei Suomen kartalla paljon idemmäksi pääse. Iloinen päivä Ilomantsissa takana ja auton nokka kohti Joensuuta. Siellä suuntasimme majoittumaan Finnhostel Joensuuhun. Kiitämme majoituksen tarjoamisesta! Joensuussa piti vielä päästä uimahalliin polskimaan. Rupesi jo liikunnattomuus tuntumaan pääkopassa.

Kooste oppilaiden palautteista Ilomantsissa:

  • Oli hyvä! Ensimmäisellä tunnilla mieleen palasi asioita, jotka olin jo unohtanut, ja joita oikeasti pitäisi käsitellä. Oli hyvä, että kerroit joitakin asioita omasta elämästäsi, se piti mielenkiintoa yllä. Positiivisuustähti muistutti taas siitä, ettei aina tarvitse miettiä negatiivisia asioita, vaan että elämässä on myös paljon hyvää. Rentoutumisosio oli hyvä piristys keskellä päivää!
  • Tykkäsin tunneista. Asiat kerrottiin selkeästi ja ne olivat järkeviä ja oikeasti tärkeitä. Laittoi miettimään asioita. Rentoutus lopussa oli kiva. 🙂
  • Hyvä, mukavaa vaihtelua kouluarkeen. Kiva kuulla omakohtaisia tarinoita aiheeseen liittyen. Ei ollut tylsä luentotunti. Tekemisen tunnilla mukava oli rentoutua, itse ei tule kunnolla otettua aikaa rentoutumiselle. Mukava oli kuulla itsestä hyviä asioita, mitä muut ajattelivat.
  • Hyvä. Erittäin rentouttavaa, ja mieltä piristävää.
  • Tosi kiva piristys pitkänä koulupäivänä. Asiaa kaikki, mitä puhuttiin, pisti kyllä miettimään. Tykkäsin kovasti! 🙂
  • Oli hyviä, koska luento oli oikeasti mukavaa kuunneltavaa ja rentoutuminen onnistui 2.tunnilla.
  • Hyvät tunnit oli. Tärkeästä asiasta puhutte ja rentoutus oli ihana.

Perjantai 21.3.2014

Joensuun kouluvierailu oli Itä-Suomen koulussa ja aiheena Koulu- ja nettikiusaamisluennot. Laitteet olivat valmiina, joten meikäläisen ei rähmäkäpälineen tarvinnut sekaantua niihin. Itä-Suomen koulu on suomalais-venäläinen koulu, joten myös käytävällä kajahteli kahden kielen rikkaus. Mikkoa vähän jännitti, että joudummeko vetäisemään tunnit venäjäksi, mutta suomella selvittiin. Muutamat fraasit olisin kyllä osannut, mutta ehkä niillä ei vielä mahdottoman kummoisia luentoja vedetä.

Koulun ruokalassa eräs opettaja uhkasi pienempiä alakoulun oppilaita, että jos he eivät ole kunnolla, he joutuvat 9-luokkalaisten tyttöjen viereen istumaan. Pojista tuli heti rauhallisia. Pohdittiin Mikon kanssa, että muutamia vuosia kun menee niin nuo nassikat ovat vain ilahtuneita tuosta uhkauksesta.

Mieleen jäi jo alkuluennolla koskettavalla tavalla se, miten oppilaat kuuntelivat ja ymmärsivät. He elivät tarinoissa mukana. Nyökyttelivät välillä päätään ja liikutustakin oli havaittavissa. Yhteisluennolle osallistuivat 5-9 –luokkalaiset. Luokkatunti oli 7-9 –luokille. Osa oppilaista jäi myös juttelemaan tuntien jälkeen, joten päivästä jäi aitoa kohtaamisen tunnetta.

Paluumatkan ajokeli oli aurinkoinen. Auton lokerosta löytyi karkkipussi. Iloinen yllätys. Mikon jätin kyydistä Tampereen asemalle ja jatkoin itse Turkuun. Saavuin Turkuun n. klo 22. Hartiat raskaina mutta mieli kevyenä.

Kooste oppilaiden palautteista Joensuussa:

  • Hyviä, kerrankin otettiin hyvin huomioon, ja kirjat vaikuttaa mielenkiintoisilta.
  • Ne olivat hyviä, koska oppi paremmin tunnistamaan kiusaamisen. Lisäksi tajusi kuinka tärkeää kiusaamisesta on kertoa jollekkin.
  • Tunnit olivat mielestäni hyviä. Vaikka tällaisia tunteja on ollut useasti ennenkin minusta on hyvä muistuttaa kiusaamisesta ja sen lopettamisesta. Kiusaamista kuitenkin tapahtuu aina välillä. Ei meidän koulussamme mielestäni ole mitään useita kiusaamistapauksia ja jos on niin ei mitään kovin vakavia sillä tavalla. Ei siis ole ainakaan mitään väkivaltaa. Meidän koulu on kuitenkin sen verran pieni, että ainakin useammat ovat hyvissä väleissä toistensa kanssa.
  • Tunnit olivat mukavia ja kysymyksiä herättäviä. Oli hyvä, ettei joka asiaa käyty läpi vaan kysymys jätettiin auki itsensä mietittäväksi. Ääni oli selkeä ja videot oikealta näyttäväksi tehty.
  • Kiusaamistunnit olivat tosi hyviä ja oli mielenkiintoista katsoa videoita! Joskus olisi kiva tällainen juttu uudestaan.
  • Kiusaamistunnit oli hyviä, sillä niistä heräsi joitain uusia ajatuksia. Videoclipit oli myös hyviä ja mielenkiintoisia.
  • Oli hyviä, koska se herätti ajatuksia ja tunteita ja vielä plussana ei ollut normaaleja oppitunteja. 🙂

Janne haastattelee 7. luokkien Jonnaa ja Lauraa koulu- ja nettikiusaamistuntien jälkeen:

Jälkifiilistelyt