Lappi 2014

Keskiviikko 1.10.2014

Pohjoisen valloitus käynnistyy. Turusta tuli lähdettyä jo tiistaina. Väliyöpyminen meni tuttuun tapaan äitini luona Laihialla. Nita hyppäsi kyytiin keskiviikkona Kokkolasta.

Matkasimme kohti Syötettä, jossa Lapin ensimmäinen yöpyminen. Tai eihän se vielä Lappia ollut. Kosketus Lapin maaperään tapahtuisi vasta torstaina Ranuan keikan myötä. Mutta johan niitä poroja jo täälläkin hengaili tienposkessa ja vähän toki myös keskellä tietä. Kiusa se on pienikin kiusa.

Saavuimme perille Hotelli Pikku-Syötteeseen vähän yli klo 20. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta! Hotellilla näytti olevan paljon lapsia ja nuoria. Ilmeisesti jotain leirikouluporukkaa. Tein vielä työkoneen äärellä jonkin aikaa kiertuevalmisteluja, jonka jälkeen uni tempaisi mukaansa. Tehokasta unta noin kuusi tuntia.

Lähtöaikamme seuraavana aamuna oli niin aikainen, että hotellissa ei vielä silloin tarjoiltu aamiaista. Niinpä saimme huoneisiin kylmälaukussa eväitä. Sää tuntui hyvin kirpakalta ja kävinkin laittamassa auton lohkolämmitykseen ensimmäisen kerran kuluvan syksyn aikana. Pitkät kalsaritkin tuli jo mukaan, mutta uhmaan toki viimeiseen asti niiden päälle laittamista.

Torstai 2.10.2014

Torstain keikkapäivä oli Ranuan yläkoulussa. Aiheena koulu- ja nettikiusaaminen ja kohderyhmänä 7-8 –luokkalaiset.

Olimme salissa hyvissä ajoin. Rehtori Susanna Tervamäki opasti laitteiden kanssa. Laitteet yskivät aluksi, mutta onnistuivat h-hetkellä toimimaan. Paikalla oli myös paikallislehti Kuriirin toimittaja. Sangen hieno nimi kyllä paikallislehdellä, täytyy kehua kun syytä on. Toimittaja haastatteli pikaisesti ennen yhteisluentoa ja jäi kuuntelemaan koko yhteisluennon. Toimittaja jolla ei ollut heti tuli ahterin alla. Hassua. Yhteisluennon jälkeen hän haastatteli vielä muutamia oppilaita ja opettajia.

Keskustelutunnit olivat mukavan juttelevaisia. Oppilailta ei tarvinnut nyhtää mitään, vaan aina löytyi kommentoija. Välillä asian vierestä, mutta yllättävän usein asiasta.

Lähes kaikkien ryhmien kanssa homma toimi kuin rasvattu. Joku ryhmä oli haasteellisempi, mutta kaikkien ryhmien kanssa saatiin hommat käytyä läpi alusta loppuun asti. Kävi ilmi, että nettikiusaamista esiintyy ja asian läpikäymistä pidettiin tärkeänä.

Ranualta jatkoimme kohti Enontekiötä. Ajomatkaa riitti ja myös tyhjiä teitä. Nälän ollessa kovimmillaan ei syömäpaikkoja näkynyt missään. Toinen tavoitteeni oli pestä matkalla auto, mutta myöskään pehmoharjallisia huoltoasemia ei ollut tarjolla. Lopulta ruokapaikan suhteen tärppäsi Kolarissa. Tuhdin hampurilaisen voimin jaksoi taas painella tyhjiä teitä.

Maisemat Enontekiötä lähestyttäessä olivat silmiä hiveleviä. Siitäkin huolimatta, että saimme ajaa osan matkaa pimeässä. Jokien takaa kohonneet tunturit olivat kuin pala satua Vesa-Matti Loirin Lappi-trilogia –cd-levyjen kuiskaillessa taustalla.

Enontekiöllä oli tarkoitus olla kaksi yötä. Ensimmäisen majoitusyön tarjosi Lomakylä Hetan Kota. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta! Eksyimme ensin vahingossa väärään majoituspaikkaan. Kävin soittamassa väärän naisen ovikelloa, mutta lehmä on märehtiväinen ja ihminen erehtyväinen. Lopulta oikea majoituspaikka löytyi. Paikan isäntä Jukka Näkki esitteli paikkaa ja laittoi saunan päälle. Makoisat löylyt ajomatkan jälkeen olivat hunajaa.

Kooste oppilaiden palautteista Ranualla:

• Hyviä, ko kiusaamisesta on tärkeä puhua ja se herättää ajatuksia.
  • Tunnit olivat hyviä, kiintoisia ja videot olivat kivoja ja opettavaisia.
  • Ihan hyviä, koska kiusaaminen on nyt ajankohtaista.
  • Oli hyviä tunteja. Jäi paljon hyvää tietoa käteen! Kiitos!
  • Oli hyvä. Hienoa havainnollistamista.
  • Hyviä, koska asia on tärkeä, mistä puhuttiin.
  • Tunnit olivat hyviä, koska siinä näytettiin ja kerrottiin kiusaamisen eri tapoja ja niiden estämistä.

Perjantai 3.10.2014

Perjantain kouluvierailu oli Enontekiöllä, pikkuruisessa Hetan koulussa. Söimme Hetan Kodassa aamiaisen isäntä Jukka Näkin tarinoidessa paikasta ja Enontekiöstä. Jukalla piisasi positiivisuutta enemmän kuin Bjurströmillä. Juttuja olisi voinut kuunnella kauemminkin, mutta kiire otti vallan.

Hetan koulussa teemana oli Sisäinen säihke –itsetuntokoulutus ja kohderyhmänä 5-9 –luokkalaiset. Aluksi yhteisluento ja sen jälkeen luokkatilassa toteutetut keskustelu- ja rentoutustunnit.

Opettajainhuoneessa oli iloinen ilmapiiri ja kahvia kehotettiin hakemaan kerran jos toisenkin. Noudatimme käskyä. Tänään vietettiin Opettajien päivää. Sen kunniaksi tarjolla kermakakkua. Meillekin riitti, vaikka emme kansankynttilöihin kuulu.

Auditoriossa väki kuunteli hiljaa. Eräs opettaja tuli kehumaan luennon jälkeen, että asiat joista puhuin, olivat aivan totta. Opettaja kertoi, että hänkin on saanut elämässä niitä asioita joita on halunnut.

Keskustelu- ja rentoutustunnilla oppilaat olivat hiljaisia, mutta 5-6 –luokkalaiset yllättivät mielipiteiden runsaudella. He vastailivat lähes kaikkiin kysymyksiin – ei tarvinnut nyhjästä tyhjästä.

Päivän jälkeen kävin vetäisemässä Peurapolku –nimisen luontolenkin. Peuroja en bongannut, mutta hiljaisuutta sitäkin enemmän. Loppuilta menikin sitten mökissä ja perjantai-iltaan toi rytmiä toki myös Vain elämää –ohjelma. Enontekiön perjantai-lauantai –yön meidät majoitti Ounasloma. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta!

Kooste oppilaiden palautteista Enontekiöllä:

• Tunti oli hyvä ja rentouttava. Tykkäsin paljon tuosta rentoutumisesta.
  • Hyviä. Tykkäsin siitä että tunnit on suunniteltu hyvin.
  • Tunnit oli mukavia ja mielenkiintoisia.
  • Hyviä, rentoutuminen oli mukavaa.
  • Tunnit olivat kivoja ja rentouttavia. Tykkäsin paljon rentoutushetkestä. Mukavaa oli. 🙂
  • Hyviä, rentoutuminen oli kiva. 🙂
  • Säihketunnit olivat ihan mukavia, koska ne olivat erilaisempia kuin oppitunnit.

Lauantai 4.10.2014

Lauantai oli siirtymäpäivä Enontekiöltä Kemijärvelle. Ajomatkaa taas tänään paljon. Otin aamukävelyn jälkeen rennon aamusaunan. Ennen lähtöä kävimme vielä pistäytymässä matkamuistoputiikissa. Mukaan tarttui puinen kynäkotelo ja kynttilä. Romanttista ja tarpeellista vai miten päin se olikaan.

Aikaa meni matkanteossa viitisen tuntia. Tiet olivat hyvin tyhjiä, joten ajaminen tuntui rennolta ja rauhalliselta. Pysähdyimme syömään Pellossa. Vetäisin noutopöydästä tuhdin päivällisen.

Loppumatka meni jääkiekkokierrosta kuunnellessa. Pysähdyimme vielä matkan varrella Rovaniemellä ostamaan ruokatarvikkeita. Kemijärven Raajärvellä meidät majoitti tuttuun tapaan Wanha Kaivoskylä. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta! Paikka oli taas yhtä tunnelmallinen kuin aina ennenkin. Siinä on samaa lumoa kuin Twin Peaks –televisiosarjassa, mutta ilman Laura Palmereita ja murhia.

Raajärvi lumosi hiljaisuudellaan. Otin illalla saunan ja tein koneella työjuttuja. Edellisen illan innoittamana katsoin jo valmiiksi seuraavan päivän Vain elämää –ohjelman koneelta. Olen viikonloppukukkuja enkä oikein osaa mennä nukkumaan aikaisin. Kun sitten nukahdin niin pehmeästi nukahdin.

Sunnuntai 5.10.2014

Myös sunnuntai oli siirtymäpäivä majoituspaikasta toiseen. Kemijärven jälkimmäinen majoitus oli sovittu Kemijärven Lomamajoitukseen. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta!

Ennen siirtymistä tein vielä aamukävelyn Raajärvellä. Kuuntelin jonkin aikaa järven hiljaisuutta. Ilma tuntui kirpeämmältä kuin Missä X –karkit. Aloin kaivata pipoa ja hanskoja. Mukana ne kyllä olivat – jossain laukun syövereissä. Yhtä piilossa kuin ne pitkät kalsarit.

Poikkesimme Kemijärvellä kaupassa. Sieltä kohti majoituspaikkaa. Isäntä näytti huoneet ja kertoi, että majoittujia on meidän lisäksemme kolme. Yhteisessä oleskelutilassa oli televisio ja keittiövälineistö.

Lähdin taas samoilemaan. Luontopolun nimi oli Metsäpolku. Välillä kävelin reippaammin ja välillä maisemia ihaillen. Oli rauhoittavaa. Vain lintujen musisointi rikkoi välillä hiljaisuuden. Omaa sykettäni nosti hetkellisesti polulta eksyminen. Aloin jännittää löydänkö takaisin polulle ennen pimeää. Lopulta löysin.

Sunnuntai-iltana majoituspaikassa aloin tuntea häivähdyksen koti-ikävää. Ikävä ei kuitenkaan vienyt untani, vaan nukuin erittäin hyvin.

Maanantai 6.10.2014

Maanantain vierailupäivä oli Kemijärven lukiossa. Teemana oli Höllääjät –stressikoulutus. Päivä oli kohdennettu kaikille lukiolaisille. Ensin yhteinen osuus. Sitten vuosikurssi kerrallaan.

Lukiolaiset sisäistivät aiheen. Myös rentoutus ajoi asiansa ja oli erittäin tykätty. Koululla ei ollut jumppapatjoja. Levitimme lattialle huovat. Saimme olla samassa tilassa koko päivän. Yksi oppilas jäi videohaastateltavaksi tunnin jälkeen ja annoin hänelle kirjani.

Opettajainhuoneessa oli mukava ja rento tunnelma. Huumori kukki ja kahvi kiehui. Kävimme myös ihan syvällisiä keskusteluja nuorten hyvinvointiin liittyvistä asioista. Kyllä taas tuli maailmasta parempi paikka.

Päivän jälkeen siirryimme Kuusamoon, jossa seuraavan yön majoitus. Matkalla pysähdyimme näkötornille ihailemaan Kemijärveä. Sinne oli melkoinen kiipeilymatka, mutta maisema palkitsi.

Kuusamoa lähestyttäessä oli nälkä jo melkoinen. Pysähdyimme Rukalla ja kävin vetäisemässä pizzan naamariin. Niitä olikin kulunut jo kiertueviikon aikana useita. Meikäläisellä varsinaiset pizzaviikot. Mutta hyvä kyllästyttää itsensä pizzoihin kerralla niin sitten sitä ei enää hingu. Sitten voi siirtyä hampurilaisiin. Tai kebabiin.

Kuusamossa meidät majoitti Sokos Hotel Kuusamo. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta! Loppuillasta vielä työkonetta auki, vähän soutulaitetta hotellin kuntosalissa ja sitten saunaa. Kyllähän tällainen yhdistelmä toimi.

Kooste oppilaiden palautteista Kemijärvellä:

• Hienoa, kun nuorille kerrotaan positiivisista asioista. Tuntuu, että nykyään kaikki valittaa. Jopa minä. Kuitenkin pyrin löytämään hyvää ja tää tunti nostaa taas mielen. Tää sai taas muistamaan sen, mikä oikeasti on tärkeetä elämässä. Teette hienoa työtä, kiitos. 🙂
  • Hyvä! Oli kiva kuulla stressiä aiheuttavien tekijöiden ehkäisystä ja myös omista kokemuksistasi. Luulen että opin jotain! Rentoutumisharjoitus oli myös hyvä ja tuli tarpeeseen. 🙂
  • Ihana rentoutushetki pitkään koulupäivään. Hyvin järjestetty. Asiantunteva ohjaaja. Mielenkiintoinen.
  • Oli hyviä, koska keskusteltiin, tehtiin harjoituksia, saatiin neuvoja, oli mukava ilmapiiri, sopivasti informaatiota.
  • Keskustelu auttoi ja oli mukavaa. Rentoutusharjoitus oli todella mukava, koska arjen keskellä ei aina kerkeä rentoutua.
  • Oli hyviä, sai vinkkejä miten ressata vähemmän ja hallita mieltä. Rentoutukset oli ihania.
  • Oli hyvä. Tuli ideoita miten itse voisin hallita stressiä jne. Ideoita joita en itse olisi keksinyt. Oli rento tunnelma.

Katkelma Höllääjät -stressikoulutuksesta. Janne pohtii, että täytyykö kaikkiin asioihin mennä aina tunne edellä ja miettiä miltä mikäkin tuntuu:

Janne haastattelee Kemijärven lukion opiskelijaa Hannaa Höllääjät -stressikoulutuksen jälkeen:

Tiistai 7.10.2014

Tiistain vierailupäivä oli Posion peruskoulussa. Vierailuaiheena oli Sisäinen säihke –itsetuntokoulutus 7-9 –luokkalaisille. Olimme paikalla hyvissä ajoin. Opettajainkokous oli kesken, mutta ystävällinen vahtimestari näytti tilan. Tilan puitteet olivat hieman haasteelliset. Salissa ei ollut tuoleja eikä Powerpoint heijastunut kovin hyvin seinälle. Vetäisimme kuitenkin seremoniat perinteisellä tahdilla ja hyvin väki kuunteli. Tilan pimeys kruunasi pimeät juttuni.

Myös keskustelu- ja rentoutustunneille tuli pieniä, mutta voitettavissa olevia haasteita. Olin unohtanut rentoutus-cd:n hotellille Kuusamoon, kun siivosin siellä keikkalaatikkoa. Kaivelin netistä vaihtoehtorentoutuksen, joka toimi kyllä ihan mukavasti. Eräs vilkkaampi ryhmä oli joukossa, mutta saimme rentoutettua myös heidät. Sitten he jaksoivat taas rentoutuneina elämöidä. Yhden ryhmän kanssa lopetimme kesken, kun he eivät oikein osallistuneet tunnilla tehtäviin asioihin. Olen pitänyt tärkeänä, että nämä hommat lähtevät ennen kaikkea oppilaan oman motivaation kautta. Ettei ole liiallinen pakottamisen meininki.

Posiosta jatkoimme Rovaniemelle. Matkaa pidensi se että kävin vielä hakemassa Kuusamosta sinne unohtuneet rentoutus-cd:ni. Rovaniemelle saavuimme iltasella. Rovaniemellä meidät majoitti B & B Kotitie. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta! Illalla tuli vielä katseltua televisiosta A2 –teemailtaa, jossa aiheena kiusaaminen. Se muistutti taas tämän työn tärkeydestä. Ja arvaapa mitä söin iltapalaksi… Mutta eri täytteille kun eilinen pizza.

Kooste oppilaiden palautteista Posiolla:

• Hyviä, rentoja.
  • Hyvää oli ku oppi paljon asioita ja muutenki tosi mukavaa. 🙂
  • Hyvä homma, koska pallohieronta on kivaa.
  • Hyvä, koska sai pallohierontaa!
  • Ihan mukavia. Kaikki voittaa oppitunnin eikä tunti mitenkään tylsä ollu joten mukava. 🙂
  • Tunnit olivat ihan hyviä, rentoutus oli paras. 🙂
  • 1/1 tulisin uudestaan.

Keskiviikko 8.10.2014

Keskiviikko vierähti Napapiirin yläasteella Rovaniemellä. Siellä Elämyksellinen päihdevalistus ja kohderyhmänä kasit. Yhteyshenkilö Hannu Hakanpää oli meitä käytävällä vastassa. Hannu ja paikka olivat jo tuttuja, sillä vierailimme täällä myös kaksi vuotta sitten. Silloin teemana oli Sisäinen säihke.

Kasit kuuntelivat yhteisluennon hiljaa ja keskittyneinä. Joku opettajista kävi kehumassa luennon jälkeen. Oli kolahtanut. Oppilaat olivat ihailtavasti aiheessa kiinni myös luokkakeskustelutunneilla. He kyselivät paljon ja juttua tuli kuin Kunnaksen Kaitsulla. Kaksi oppilasta jäi myös välitunnilla antamaan videohaastattelun. Palkitsin heidät kirjoillani.

Tila, jossa pidimme tunnit, oli kotoisa ja viihtyisä. Siellä oli myös kahvinkeitin vapaassa käytössämme. Tällaiset pienet, toimivat asiat, joissa tuntuu että koulu huomioi ja pitää tärkeänä lisäävät myös omaa motivaatiotani tehdä työ täysillä. Bäkkäritoiveeni ovat kuitenkin vielä vähän pienempiä kuin Madonnalla.

Napapiirin yläasteelta siirryimme ruokailemaan B & B Myllymatka 10, jossa saimme erinomaista poronkäristystä. Unohtamatta myös yhtä erinomaista jälkiruokaa, jonka nimeä en muista. Ja unohtamatta myös mielenkiintoisia maailmanpoliittisia keskusteluja. Lämmin kiitos miellyttävästä ateriahetkestä!

Rovaniemeltä kohti Pelloa. Puhelimeni virta alkoi matkalla uhkaavasti loppua ja samaan aikaan täytyi myös seurata puhelimen navigaattoria. Virta riitti juuri ja juuri ja perille Pelloon päästiin. Siellä meille kodikkaan majoituksen tarjosi Heidin Mummola. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta!

Illalla vähän saunaa ja työjuttuja. Kun uni maistui niin se maistui katkeamatta aamuun asti. Ehkäpä viikon parhaat unet!

Kooste oppilaiden palautteista Rovaniemellä:

• Tunnit olivat hyviä ja opettavaisia. Sai paljon enemmän tietoa ja tiedon kertominen / opetus oli selvää ja ymmärsi hyvin. Kiitos!
  • Hyviä koska saattoi auttaa jotain lopettamaan ja tärkeää asiaa.
  • Tosi hyviä. Sai tietoa ja oli muutenki mukavaa.
  • Oli tosi kivoja. Mukavia kyselyjä + vinkkejä & tarinoita.
  • Tunti oli hyvä koska se oli hauska ja opettava ja koska se on ruotsin tunnilla.
  • Oli hyviä tunteja, koska sai tietää uusia juttuja ja mitä ihmisille on oikeasti käynyt esim. huumeista.
  • Tunnit olivat hyviä ja kiinnostavia. Se on hyvä, että nuorille kerrotaan näistä asioista.

Janne haastattelee Napapiirin yläasteen 8-luokkalaisia Iidaa ja Ellaa Elämyksellinen päihdevalistus -tuntien jälkeen:

Torstai 9.10.2014

Torstain vierailupäivä oli Pellon peruskoulussa. Siellä kohderyhmänä kaikki yläkoululaiset ja teemana ”Sisäinen säihke” –itsetuntokoulutus. Aamulla tuli kiirus lähtö ja valkoiselle paidalleni jäi komea kahviläikkä. Ehdimme kuitenkin ajoissa paikalle. Liikunnanopettaja autteli salissa ja selosti kaiken olennaisen tekniikasta ja muustakin.

Aamu alkoi tuttuun tapaan yhteisluennolla. Paikalla oli oppilaiden lisäksi myös runsaasti opettajia. Yhteisluennon jälkeen täydensimme lattiaa jumppapatjoilla, jonka jälkeen luokat tulivat vuorollaan keskustelu- ja rentoutustunneille. Joillakin ryhmillä patjojen olemassaolo lisäsi levottomuutta. Se ei kuitenkaan ollut pahantahtoista levottomuutta ja saimme hommat hoidettua. Jossakin ryhmässä vapaaehtoisia pallohierottavia oli niin paljon, että meinasi oikein tulla kiire. Pellossa oli hyvä meininki ja tästä oli hyvä jatkaa kohti Lappi-viikkojen viimeistä keikkapäivää.

Pellosta jatkoimme kohti Keminmaata. Tankkasimme välissä Neste Ylitorniossa. Lämmin kiitos dieselin tarjoamisesta! Pellossa tuli vielä käytyä kaupassa ostamassa eväitä illaksi. Samalla tuli ostettua myös pipareita, joilla tarkoitus palkita aktiivisesti osallistuvia oppilaita. Myös toinen dieseltankkaus tehtiin Neste Tupasvillassa. Lämmin kiitos dieselin tarjoamisesta!

Ei iltaa ilman pizzaa. Ei siis myöskään keikkaviikon viimeistä iltaa ilman pizzaa. Sitä tuli huoneessa mätettyä samalla kun katselin jääkiekon liigamatsia. Yleensä en kykene nukkumaan päikkäreitä, mutta nyt nukahdin kiekkomatsin äärelle – sangen mielenkiintoinen ottelu. Keminmaalla meidät majoitti Hotelli Kemi-Pohjanranta. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta!

Kooste oppilaiden palautteista Pellossa:

• Säihke-tunnit olivat mahtavia. Tykkäsin! Pallohieronta oli mukava. 🙂 Oli ihana päästä rentoutumaan arjen rasitusten keskellä.
  • Oli aivan sairaan hyviä! 🙂 Se rentoutushomma oli ainaki rentouttavaa, sillä mä nukahdin. 🙂 zzz
  • Rentoutuminen oli rentouttavaa! Tulkaa uudestaan! 🙂
  • Oli Kivaa, tulkaa uuestaan. Rentoutumisjuttu oli hyvä! 🙂
  • Tykkäsin, varsinkin rentoutuminen ja kun piti kirjottaa toisten selkään positiivisia asioita.
  • Tosi mukavaa. Voisitte tulla useamminkin. 🙂
  • Oli hyvä. Kivaa tekemistä ja monipuolisesti asiaa. 🙂

Perjantai 10.10.2014

Tämän vuoden Lappi-kiertueviikkojen viimeinen päivä! Tietynlainen tunnelmallinen haikeus oli päivässä läsnä. Ehkä oppilailla haikeus koulua kohtaan, sillä he jäisivät päivän jälkeen syyslomalle. Perjantain vierailupäivä oli Keminmaan keskuskoululla. Aiheena Sisäinen säihke –itsetuntokoulutus ja kohderyhmänä ysit.

Aluksi oli vaikeuksia löytää koulurakennus mutta löytyihän se sitten. Salissa oli valmiiksi useita henkilöitä laittamassa laitteita valmiiksi. Patjoja oli lattialla valmiina. Tämä antoi hyvän kuvan siitä, että myös henkilökunta halusi panostaa onnistuneeseen päivään.

Oli hyvä fiilis puhua yhteisluentoa. Tietynlainen perjantain keveys. Myös keskustelu- ja rentoutustunneilla vallitsi hyväntuulinen tunnelma. Aihe taisi koskettaa, sillä myös herkistymisiä nähtiin. Kaikki oli onnistunutta kouluruokaa myöten. Käynnissä oli lähiruokaviikko ja sen kunniaksi lappilaiseen tyyliin poronkäristystä. Päätin viettää muutaman pizzattoman viikon ja tämä on hyvä alku. Kyllähän tähän sympaattiseen Lappi-meininkiin tottua voisi.

Päivä koululla päättyi noin klo 15. Lähdimme ajelemaan kohti Laihiaa ja Vaasaa, jossa paluumatkan väliyöpyminen. Porot vaihtuivat alas ajellessa poliisin valvontakameroihin ja tyhjien teiden tilalla tiet olivat taas täynnä epävakaasti ajavia autoilijoita. Mutta täytyyhän sitä kotiinkin joskus mennä. Kuitenkin väliyöpymisen kautta. Minä majoituin äitini luona Laihialla. Nitan majoitti Hotelli Kantarellis Vaasassa. Lämmin kiitos majoituksen tarjoamisesta!

Kooste oppilaiden palautteesta Keminmaalla:

• Tunnit oli tosi kivoja. Oli mahtavaa kuulla että on rakastettu ja arvostettu. Piristi sikana päivää. Ens tunnin Saksan koekaan ei stressaa niin paljoa.
  • Hyviä. Pallohieronta oli tosi ihanaa, ja luokkatunti oli piristävä. 🙂 Sain ajatuksen, että unelmista pitää pitää kiinni.
  • Oli hyvä. Ei tarvinnut olla tunneilla ja rentoutus oli mukavaa. Tähteen tuli kivaa tekstiä. 🙂
  • Oli hyviä. 🙂 Rentoutus oli kiva ja sai antaa muille nimettömänä palautetta. 🙂
  • Mukavan erinlainen tapa saada kontaktia oppilaisiin. Ihanan rentouttava.
  • Ihania ja rentoja, mahtavaa että tätä työtä tehdään. Kiitos <3.
  • Oli mukavaa, koska ei tarvinnut mennä oppitunneille. Auttoi jonkun verran itsetuntoasioissa. Siinä olis parannettavaa koulussa tapahtuneiden asioiden takia (koulukiusaaminen).

Lauantai 11.10.2014

Paluupäivä! Heräilin aamulla noin klo 9. Aamiaisen jälkeen lähdimme Nitan kanssa ajamaan kohti Turkua klo 11. Pysähdyimme Porissa kevyesti syömään ja kahvittelemaan. Saavuimme Turkuun noin klo 16. Olimme yhtä mieltä siitä, että Lappiin on päästävä uudelleen ja tietysti mahdollisimman pian!