2.4.2017

Mindfulness-pioneeri ja –kouluttaja Leena Pennanen

Leena Pennanen Leena Pennanen

Miten aloitit tänään päiväsi ja mitä kaikkea päivä pitää sisällään?

Olen ollut kipeänä ja joutunut peruuttamaan tapaamisia. Välillä joutuu huolehtimaan itsestään, vaikka se yrittäjänä onkin vaikeaa. Olen myös ottanut aikaa meditoimiseen.

Olet tullut tunnetuksi midfulness –pioneerina. Olet opettanut suomalaisia olemaan tietoisesti läsnä. Miten tiivistäisit jollekin asiaan vihkiytymättömälle; mitä on mindfulness?

Hyväksyvyys siitä mitä juuri nyt on tapahtumassa. Osaa hypätä tavanomaisesta automaatiosta ja toimia tilanteen mukaan. Esimerkiksi tänään huomasin että ei vaan voimat riitä. Tajuta se hetki että se on nyt näin. Tajuta mitä tarvitsee tehdä seuraavaksi. Mindfulness perustuu harjoittamiseen. Pelkällä miettimisellä ei saavuteta mitään.

Mistä alunperin heräsi kiinnostuksesi mindfulnessiin?

Olen teini-iästä lähtien tutkinut mistä koostuu fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi. Tämä oli jatkumo siihen. Se on mielen ja kehon kokonaisvaltaista harjoittelua.

Millaisia ovat mindfulnessin vaikutukset hyvinvointiin?

Mindfulnessin vaikutukset hyvinvointiin tulevat vain harjoittamalla. Kyky hallita elämää ja stressiä. Löytää rentoutumistavat. Sitä kautta pystyy elämään täysipainoista elämää. Elämää täysillä mutta ilman suorittamista. Elämiseen löytyy tasapaino. Oppii ja löytää elämiseen rohkeuden.

Millaisia vastareaktioita tai ennakkoluuloja hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta puhuminen herättää ihmisissä?

Jotkut ajattelevat että tämä on joku uusi uskonto. Esimerkiksi ihmiset jotka pelkäävät meditaatiota tai joogaa. Kaikki mikä on outoa herättää aina vastustusta. Aina kun tulee vastustusta tai kysymyksiä, silloin voi selvittää mistä oikein on kyse. On ihan hyvä kyseenalaistaa. Silloin voi löytää jotain muuta. Voi perehtyä mitä tämä todella on. Ihmiset ymmärtävät nykyään että tällä on vaikutus arkeen ja tämä on hyvällä tavalla arkista.

Millaisissa asioissa tahtoisit kasvaa ihmisenä?

Ehkä haluaisin enemmän rauhoittua. Matkustan paljon ja innostun paljon asioista. Haluaisin vielä enemmän rauhoittumista ja selkeyttä siihen miten minä ja mindfulness edetään elämässä rauhallisesti eteenpäin. Saada enemmän ihmisiä mukaan työskentelemään kanssani. Kasvattaa yhteisöllisyyttä.

Millä tavalla ylläpidät hyvinvointia ja jaksamista?

Meditoimalla. Kävelyllä. Saunomalla. Yrittämällä valita mitä syön. En käytä liikaa mitään mediaa. Yritän elää kuten opetan.

Meillä on yhtenä Nuorisopalvelu Balanssin koulutusteeman positiivisuus. Millaisista asioista sinä löydät elämääsi positiivisuutta?

Puhuisin positiivisuuden sijaan mieluummin tyytyväisyydestä ja elämän tasapainosta. Olen yhteydessä ihmisten kanssa. Huolehdin itsestäni. Kun ohjaan ja opetan, tunnen olevani oikeassa paikassa. Se lisää iloa, kun näen miten ihmiset saavat apua.

Millaisia lähitulevaisuuden projekteja sinulla on edessä?

Laajennan yhteistyökuvioita. Haluan panostaa siihen että myös nuoret saisivat tästä apua. Tahdon kouluttaa ohjaajia jotka voivat siirtää tämän seuraavalle sukupolvelle.

Miten kannustaisit epävarmaa nuorta tarttumaan unelmiinsa?

Älä pelkää epäonnistumisia. Ne ovat tie unelmiin. Uskalla epäonnistua. Uskalla edetä. On tärkeää että on unelmia ja on tärkeä seurata niitä. Älä anna muiden vaikuttaa niihin.

Edellisen haastateltavan (kuukauden vieraan) Monika Lindemanin kysymyssinulle: ”Jos saisit asua missä tahansa maailman kolkassa, missä se olisi ja miksi juuri siellä?”

Asun Suomessa ja Saksassa ja minulla on mökki Lapissa. Olen näissä paikoissa täysin onnellinen, eikä ole kaipuuta muualle.

Oma kysymyksesi seuraavalle haastateltavalle, jonka henkilöllisyys vielä pimennossa?

Mikä estää sinua toteuttamasta unelmiasi?